PHP ERROR [8192]

mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead
/home/aardappel/domains/aardappelpagina.nl/public_html/core/lib/ado/drivers/adodb-mysql.inc.php:462



PHP ERROR [2]

array_merge(): Argument #3 is not an array
/home/aardappel/domains/aardappelpagina.nl/public_html/Modules/page/page.php:522



PHP ERROR [2]

Invalid argument supplied for foreach()
/home/aardappel/domains/aardappelpagina.nl/public_html/Modules/page/page.php:524

Voedingswaarden
 
 

Voedingswaarden

De aardappel is gezond!

Dat de aardappel in het verleden een ziekteverwekker heette te zijn is evenzeer een misvatting gebleken als de huidige opvatting dat hij dik zou maken. De aardappel zit daarentegen vol nuttige voedingsstoffen. De samenstelling van de knol is als volgt: 81% water, 16% zetmeel, 1% mineralen en spoorelementen, 0,7% vitaminen, 0,6% voedingsvezel, 0,35% eiwit, 0,27% suikers en 0,08% vet.

Vanwege die grote hoeveelheid water en ondanks het zetmeel (koolhydraten) zijn aardappels helemaal niet de dikmakers waar ze vaak voor worden uitgemaakt. Ze vormen slechts een bescheiden vorm van energie en bevatten gekookt 70‑85 calorie?n (295‑355 kJ) per 100 g (nieuwe wat meer dan oudere soorten). Dat betekent bij een gemiddelde dagelijkse portie van 175 gr maar ??n twintigste deel van de gemiddelde energie‑behoefte per dag. De dikmakers zijn de boter of olie waarmee ze soms toebereid zijn of de jus die erbij gegeven wordt!

Een interessant onderzoek naar di?ten gebaseerd op ??n voedingsmiddel betrof 23 lerse vrijwilligers die 3 maanden lang dagelijks 10 grote in de schil gepofte aardappels aten. De meesten vielen af hoewel ze na die aardappels andere levensmiddelen mochten eten. Waarschijnlijk was er weinig maagruimte meer over na het eten van de aardappels. De uitkomst was voorspelbaar daar zelfs zo'n grote hoeveelheid aardappels niet zoveel calorie?n bevat als de gemiddelde man dagelijks nodig heeft, namelijk minimaal anderhalf maal zo weinig.

De hoeveelheid mineralen en vitaminen lijkt te verwaarlozen, maar, nog steeds uitgaande van die 175 g per dag, geven aardappels ongeveer 4% van onze dagelijkse behoefte aan eiwit (en de kwaliteit ervan heet even hoog te zijn als die van eieren), 8% van het ijzer en bij benadering de navolgende percentages van onze consumptie van vitaminen per dag: 10% B 1, 3% B 2 en B 6, 9% nicotinezuur en 24% vitamine C. De aanbevolen dagelijkse dosis van dit laatste is bijvoorbeeld in Nederland 50 mg en het gehalte aan vitamine C in een middelgrote nieuwe aardappel in de schil gepoft (125 g) is maar liefst 10,4 mg. Aardappels zijn dus een belangrijke bron van vitamine C, maar deze zal niet altijd behouden blijven. Door bewaren gaat er al vitamine C verloren (neemt af naarmate een groente langer uit de grond is) en vaak nog meer bij de bereiding: door het schillen ervan (de meeste voedingsstoffen zitten in en vlak onder de schil) en door het koken (sommige stoffen waaronder vitamine C lossen op in water). Pureren en warmhouden verminderen het gehalte aan vitamine C ook enigszins.

Ook is de aardappel een zeer belangrijke leverancier van kalium, dat het effect tegengaat van natrium of zout dat in westers voedsel teveel voorkomt en hoge bloeddruk veroorzaakt (wat vooral voor het hart slecht is). De aardappel kan kortom, in het bijzonder wanneer die organisch verbouwd is, de gezondheid bevorderen. Dat geldt, nogmaals, vooral als hij jong en in de schil gegeten wordt: behalve het behoud van voedingsstoffen levert hij dan een deel van de behoefte aan voedingsvezel. Niet alle aardappels zijn geschikt om ongeschild gekookt te worden - dunschillen is dan wel een vereiste. Vergeet verder niet dat de geringe hoeveelheid aan calorie?n natuurlijk niet opgaat voor patates frites en potato chips en dergelijke.