PHP ERROR [8192]

mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead
/home/aardappel/domains/aardappelpagina.nl/public_html/core/lib/ado/drivers/adodb-mysql.inc.php:462



PHP ERROR [2]

array_merge(): Argument #3 is not an array
/home/aardappel/domains/aardappelpagina.nl/public_html/Modules/page/page.php:522



PHP ERROR [2]

Invalid argument supplied for foreach()
/home/aardappel/domains/aardappelpagina.nl/public_html/Modules/page/page.php:524

Gezond en lekker
 
 

Gezond en lekker

In een aardappel zit water, zetmeel, eiwit, voedingsvezel, ijzer en vitaminen. Geen grammetje vet en weinig calorie?n. Dat is niet gek als je gezond wilt leven en regelmatig als een beest tekeergaat bij het sporten. Als je op een dag vier gekookte aardappelen eet, heb je al een kwart binnen van de vitamine B, het eiwit en het ijzer dat je lichaam die dag nodig heeft. Bovendien heb je al de helft van de dagelijkse behoefte aan vitamine C verorberd. 

In Scandinavi? leefde eens een man 300 dagen lang alleen op aardappelen en een beetje margarine. Hij bleef kerngezond en dat is geen sprookje.

Omdat er geen vet en maar weinig calorie?n in aardappelen zitten, word je er niet dik van. Als je elke dag een te vet gebakken patatje met dubbel mayonaise bij de frietboer gaat halen, wordt het een ander verhaal. Maar dat ligt niet aan de aardappel. In de tabel hieronder worden de voedingsstoffen van een aardappel vergeleken met de voedingsstoffen van rijst en macaroni/spaghetti. Bekijk de tabel goed. Welke drie conclusies kun je uit de gegevens halen?  

Gemiddeld
per 100 gram
Gekookte
aardappelen
Gekookte
rijst
Gekookte
macaroni/spaghetti
Calorie?n (in kcal) 76 147 94
Eiwitten 2,3 g 3,1 g 3,1 g
Vetten 0 0,4 g 0,5 g
Koolhydraten 16,8 g 32,7 g 19,3 g
Vitamine B1 0,09 mg 0,02 mg 0,03 mg
Vitamine B2 0,05 mg 0 0,01 mg
Vitamine C 8 mg 0 0
Bron: voorlichtingsbureau voor de voeding 


Wat kan er mis zijn? 
Bij het schillen kom je soms een aardappel tegen met een blauwe piek. Geen paniek. Met die aardappel is te ruw omgegaan bij het oogsten, of een inpakker had een ochtendhumeur. Je kunt die blauwe plek gewoon eten. Maar omdat het er op tafel niet zo leuk uitziet, kun je de plek beter wegsnijden. Eigenlijk moet met een aardappel net zo voorzichtig worden omgesprongen als met een appel. Die is ook gauw beschadigd.  Als een aardappel te veel licht heef gezien krijgt hij een groene plek. Dit is niet goed voor je gezondheid en daarom moet, je hem bij het schillen, wegsnijden. 
Aardappelen die te lang in een vochtige, lichte en warme ruimte liggen, gaan spruiten (uitlopen). Ze worden daardoor taai en verliezen veel voedingsstoffen zoals; vitamine C. In een koele, donkere, geconditioneerde ruimte blijven ze in topvorm. Geconditioneerd wil zeggen dat de lucht kunstmatig van een beetje vocht en verse lucht wordt voorzien.


Kooktypen

Welke is het lekkerst? 
Aardappelen hebben allemaal hun eigen kookeigenschappen. Grofweg zijn de knollen onder te verdelen in vier kooktypen. Bekijk de tabel hieronder en ontdek wat de eigenschappen van de verschillende kooktypen zijn en waarvoor ze geschikt zijn.  

Drie tips voor fanatieke patatbakkers
  1. Laat het mandje met patat niet boven de pan hangen na het frituren. Je patat wordt dan slap.
  2. Bak niet twee verschillende producten in dezelfde bakbeurt. Dus geen patat en kroketten bij elkaar.
  3. Ververs het vet of de olie na  tien keer frituren.